woensdag 23 december 2009

Vooruit met de geit

Nederland is in de ban van Kerst en van de geitenhouders. Het is een beetje moeilijk te combineren. De kerstsfeer met al zijn feestelijkheden, lichtjes, slingers, dennenbomen en supermarkten vol dingen die we door het jaar heen ook niet eten, en de geitenhouders die huilend voor hun stallen ineenzakken omdat hun beestjes dood moeten. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet vinden van die geitenhouders. Wat ik erbij moet voelen. Er knaagt toch een soort ‘zie je nou wel’-gevoel aan me. We hadden toch al BSE, varkenspest, vogelgriep, blauwtong en allerlei andere fijne decimeerders van te grote aantallen op een vierkante meter? Waarom moet je nou – wetend dat het met al dat andere vee fout gaat – zo nodig ineens hetzelfde gaan doen maar dan met geiten? Ik snap daar helemaal niks van. Je kon het zowat voorspellen. En dan toch nog zoveel verdriet, verontwaardiging en wie-gaat -dat-betalen-want-ik-ga-failliet-gedoe? Het moet allemaal echt kleinschaliger; dan maar wat duurder. En nee, ik hoef niet elke dag vlees of vis en al helemaal niet van respectievelijk de kiloknaller of de drijvende, bodemkapotraggende visfabriek of de kweek, die ook vaak helemaal niet pluis is omdat daar veel kleine vis voor weggevangen wordt. Maar hier ga ik even niet over doorrazen want dan ben ik voorlopig niet klaar. Wat gaan die geitenhouders nu doen? Even terzijde: er zit er bij ons in het dorp trouwens ook een; we kregen gisteren een postbus 51-brief over het wat en hoe van de Q-koorts. Wij komen er wel eens, in de boerderijwinkel van de geitenhouder; voor de asperges, zo rond de tijd van het lammeren. Mooie, maar - naar nu blijkt - gevaarlijke tijd. Maar, wat gaan die geitenhouders nu doen? Tilapia kweken in grote bakken, of paling die eigenlijk dijkjes hoort te slechten om sloten te bereiken en hoort te spartelen in de Sargassozee? Nee, dank u. Ik kom ze niet bij u kopen. Weet u wat? Zullen we in Nederland gewoon weer voor de eigen markt gaan produceren, verbouwen, telen, kweken, fokken enzovoort? En dan ook in het bijbehorende seizoen? Dus geen aardbeien in de winter, geen grote garnalen uit Azië, geen haricots uit Afrika maar gewone boontjes uit Holland – niet uit de kas graag, geen zwaardvis, geen blauwvintonijn, geen Argentijnse biefstuk van twee ons per persoon. Wel: spruitjes en prei in de winter, asperges in mei, aardbeien in de zomer (zomerkoninkjes, weet u nog); twee keer per week een klein stukje scharrelvlees, een harinkje of een makreel uit de Noordzee; tomaten uit Spanje want lekkerder dan Hollandse kastomaten en energievriendelijker (wel eens door het Westland gereden en je afgevraagd waarom wij een zuinig lampje moeten indraaien op de overloop?). Nou, u snapt het wel. Wat let ons? Geen getreuzel, vooruit met de geit en fijne Kerst.

Voor info over verantwoorde vis: www.goedevis.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten